Pot suplimentele să lupte împotriva virușilor și bacteriilor care provoacă bolile (cum ar fi COVID-19)?

1
344

Pentru un organism cu o sănătate de fier, ar trebui să încercăm să consumăm o varietate largă de alimente și să favorizăm în alimentația zilnică atât fructele, cât și legumele.

Cu cât este mai colorată farfuria de mâncare, cu atât avem mai multe beneficii pentru sănătate și imunitate.

Însă când stilul de viață nu ne permite sau când alimentația nu este prea bogată în nutrienți, putem alege să luăm anumite suplimente alimentare care să ne întărească sistemul imunitar.

Creșterea imunității – suplimente de ajutor in lupta cu virozele si virusii „de sezon”!

Pentru început trebuie să specificăm că nici un supliment nu poate vindeca sau preveni boala cu certitudine, însă poate ajuta organismul să lupte și să iasă învingător.

În ceea ce privește COVID-19, trebuie să înțelegem că suplimentele, dietele sau alte modificări în stilul de viață, cu excepția distanțării sociale și a igienei corespunzătoare nu ne pot vindeca de acest virus periculos.

Menținerea unui sistem imunitar sănătos este cheia de prevenire a infecțiilor și a bolii

Sistemul nostru imunitar constă într-o complexitate de procese și celule care apără în mod constant organismul împotriva invaziilor patogene, incluzând virușii, toxinele și bacteriile.

Alegerea unui stil de viață sănătos, consumând alimente bogate din punct de vedere nutritiv, dormind suficient și făcând exerciții fizice în mod regulat sunt modalități importante de îmbunătățire a sistemului imunitar.

Însă studiile arată că și suplimentele de vitamine, minerale, anumite plante medicinale și condimente sau alte substanțe extrase din plante, pot îmbunătăți raspunsul imun și protejează într-o anumită măsură împotriva îmbolnăvirii.

Trebuie menționat că anumite suplimente pot interacționa cu tratamentele prescrise de medici, altele nu sunt recomandate pentru persoanele cu anumite probleme de sănătate.

Întotdeauna consultați medicul care v-a prescris un anumit tratament, înainte de a lua suplimentele.

Există câteva suplimente recunoscute pentru potențialul lor de a susține un sistem imunitar sănătos:

Vitamina D

Vitamina D este un nutrient solubil în grăsimi, unul din cei 24 de micronutrienți esențiali pentru buna funcționare a organismului și a sistemului imunitar.

Vitamina D îmbunătățește efectele de combatere a agenților patogeni ale monocitelor și macrofagelor – globulele albe din sânge, care sunt părți importante ale apărării imune – și scade inflamația, ceea ce ajută la promovarea răspunsului imun.

Multe persoane au carențe de vitamina D, ceea ce poate afecta negativ funcționarea imunității.

Nivelul scăzut al vitaminei D este asociat cu riscul infecțiilor respiratorii din sfera ORL, incluzând gripa sau astmul alergic.

Multe studii arată că suplimentarea vitaminei D în organism, poate îmbunătăți răspunsul imun. În fapt, studii recente arată că suplimentele cu vitamina D pot proteja împotriva infecțiilor respiratorii.

Într-un studiu din 2019 efectuat pe un eșantion de 11.321 persoane, se arată că suplimentarea cu vitamina D a scăzut semnificativ riscul infecțiilor respiratorii la persoanele care prezentau deficit din această vitamină și a diminuat infecțiile la persoanele cu nivel adecvat de vitamina D.

Alte studii arată că suplimentele cu vitamina D pot îmbunătăți răspunsul la tratamentele antivirale ale persoanelor cu astfel de infecții, incluzând hepatita C sau HIV.

Spre deosebire de alte vitamine care sunt asimilate doar prin suplimente si alimente, vitamina D este produsă în organism atunci când razele ultraviolete intră în contact cu pielea.

Ea este responsabilă și de menținerea nivelului normal de calciu și fosfor în organism, ajutând astfel la creșterea și întărirea oaselor, în special la copii și bătrâni.

Zincul

Zincul este un mineral esențial pentru funcționarea sistemului imunitar.

Organismul are nevoie de zinc pentru a activa celulele T, adică limfocitele folosite de sistemul imunitar. Zincul joacă un rol important în ceea ce privește răspunsul la inflamație.

Carența de zinc afectează semnificativ abilitatea sistemului imunitar de a funcționa corespunzător, rezultând o creștere a riscului de infecții și boli.

Carența de zinc afectează o rată mare a populației lumii și în special adulții și vârstnicii.

Numeroase studii arată că suplimentele pe bază de zinc pot proteja împotriva infecțiilor tractului respirator, intervin în procesele moleculare care determină acumularea de bacterii și acționează ca o barieră care împiedică această acumulare.

Pe lângă rolul zincului de protector împotriva infecțiilor, acesta poate fi benefic și pentru persoanele deja bolnave, reducând durata infecțiilor și ajutând recuperarea mai rapidă.

Zincul acționează și precum un agent antioxidant care reduce stresul oxidativ din organism, anulând efectele radicalilor liberi.

Zincul se găsește în cantități mici în toate fluidele și țesuturile organismului uman.

Acest nutrient contribuie la buna funcționare a tiroidei, a sistemului imunitar, a aparatului reproducator și a functiei cognitive.

Totodată, zincul ajută în procesele de divizare și dezvoltare a celulelor, grăbește vindecarea rănilor și favorizează descompunerea carbohidraților.

Vitamina C

Vitamina C este probabil cel mai popular supliment care se folosește împotriva infecțiilor, datorită rolului important în menținerea unui sistem imunitar sănătos.

Această vitamină ajută la funcționarea diverselor celule ale sistemului imunitar și  potențează abilitatea acestora de a proteja împotriva infecțiilor.

Vitamina C contribuie la buna funcționare a globulelor albe, întărind sistemul de apărare al pielii și ajutând rănile să se vindece mai repede.

Vitamina C este un antioxidant puternic care întărește sistemul imunitar, protejând astfel organismul de radicalii liberi dăunatori.

Când radicalii liberi se acumulează, aceștia pot determina stresul oxidativ, asociat cu inflamația și cu numeroase boli cronice.

Vitamina C poate reduce riscul de boli cardiovasculare, poate reduce nivelurile de acid uric și preveni atacurile de gută, poate îmbunătăți absorbtia fierului și protejează memoria și gândirea.

Studiile arată că suplimentele cu vitamina C reduc durata și severitatea infecțiilor tractului respirator, incluzând și răceli, gripe și viroze.

Organismul are nevoie crescută de vitamina C atunci când ești răcit sau ai febră, ai anumite inflamații, diaree, hipertiroidie, deficit de fier sau proteine, arsuri sau când urmează să faci o intervenție chirurgicală.

De asemenea, un fumător are nevoie de o doză mai mare de vitamina C decât un nefumător.

Nu am apelat oare cu toții la celebra vitamina C când am fost răciți/gripați? Sau la multă zeamă de lămâie bogată în vitamina C și multe portocale sau alte citrice?

Poti lua în siguranță 500 mg – 1000 mg de vitamina C zilnic, mai ales în perioadele în care alimentația nu este bogată în fructe și legume sau când ești într-una dintre situațiile menționate anterior.

Alte suplimente de ajutor pentru întărirea imunității

Vitamina E 

Puternic antioxidant care ajută organismul să lupte contra infecțiilor. Există numeroase alimente bogate în vitamina E, cum ar fi nucile, semințele, spanacul, broccoli, avocado, mango, etc.

Dacă descoperi o carență de vitamina E, medicul îți poate recomanda un supliment pe bază de vitamina E.

Complexul de vitamine B 

Joacă un rol important în susținerea sistemului imunitar. Dintre acestea, vitamina B6, poate să crească linia de apărare a organismului împotriva infectiilor bacteriene. În plus, această vitamină contribuie la formarea de globule roșii, la creșterea celulelor, dar și la descompunerea proteinelor digestive.

Atenție însă la excese, fiindcă dozele prea mari de vitamina B6 pot determina dezvoltarea unor tumori! Pentru a asigura aportul necesar de vitamine B optează pentru cartofi, piept de pui, produse lactate, ton, năut, avocado și banane.

Vitamina A 

Betacarotenul are efect anticancerigen și stimulează producția celulelor T, crescând astfel rezistența în fața infecțiilor.

Un aport suficient de betacaroten este capabil să scadă riscul de a face boli cardiovasculare, accidente vasculare cerebrale si chiar de a face un atac de cord.

În cazul fructelor si legumelor, tot ce este roșu, portocaliu și verde te ajută să ai un aport optim de vitamina A.

Astfel, morcovii, sfecla roșie, cartofii dulci, dovleacul, roșiile, ardeii și spanacul sunt adevărate ,,oaze” naturale de betacaronten.

Alimentele precum laptele, gălbenușul de ou sau peștele au din plin vitamina A. Dintre fructele bogate în vitamina A: pepenele galben, piersicile, caisele, mango, etc.

Probioticele 

Microorganismele probiotice au o acțiune modulatoare asupra sistemului imunitar, echilibrează microflora intestinală, au acțiune antitumorală și hepatoprotectoare, produc enzime cu acțiune de inactivare a agenților cancerigeni, previn diareea provocată de rotavirusuri și alte cauze, reduc simptomele de balonare.

Acizi grasi Omega 3 

Suplimentele cu acizi grași Omega 3 de tip DHA si EPA contribuie la stimularea funcțiilor limfocitelor de tip B (celule ale sistemului imunitar, din seria leucocitelor, ce intervin în producerea de anticorpi).

Experții spun că suplimentele care conțin ulei de pește bogat în acizi grași Omega 3 sunt implicate în îmbunătățirea răspunsului imun și ajută la eliminarea patogenilor.

Echinaceea 

În planta de echinaceea se regăsesc glicozide antibacteriene și antivirale, ulei volatil, rășini sau polizaharide, iar mulți dintre acești compuși pot contribui la ameliorarea a numeroase manifestări ale gripei, răcelii sau a celor generate de infecții ale tractului respirator.

În rădăcina plantei se regăsesc o serie de uleiuri volatile, flavonoizi, alcamide și glicoproteine, compuși care pot contribui la întărirea sistemului imunitar.

Concluzii

  • Există numeroase vitamine, minerale, plante, legume și fructe cu rol binecunoscut în susținerea imunității, în ameliorarea simptomelor de răceală și gripă sau alte boli.
  • Cel mai bine ar fi ca vitaminele, mineralele, probioticele, acizii grași Omega 3 sau cele amintite mai sus să le putem asigura organismului prin consumul de alimente sănătoase, fructe și legume, nuci, semințe, avocado, pește și ulei de măsline, etc
  • Totuși, când acest lucru nu se realizează și există carențe de vitamine și minerale, se poate apela la suplimente alimentare care conțin aceste elemente benefice organismului, însă, cu specificația că trebuie întrebat medicul în legătură cu acestea (în special dacă luați tratamente medicamentoase convenționale care pot interfera cu suplimentele).
  • Ca și medicamentele convenționale, suplimentele alimentare pot produce efecte secundare, pot determina reacții alergice sau pot interacționa cu alte medicamente sau suplimente alimentare; de aceea trebuie întrebat medicul sau farmacistul înainte de administrarea suplimentelor, în special la persoanele cunoscute ca alergice la anumite componente.
  • Suplimentele alimentare pot fi de mare ajutor în cazul unui sistem imunitar slăbit sau în timpul perioadelor reci, cu incidență mare a răcelilor, virozelor sau gripelor. Acestea ajută la întărirea sistemului imunitar datorită complexului foarte bogat de vitamine și minerale.
  • Suplimentele alimentare contribuie la întărirea dar și la sprijinirea funcțiilor sistemului imunitar, astfel încât acesta să facă față cu brio provocărilor zilnice.

„Cei mai importanți șase doctori, pe care nu îi poate contesta nimeni sunt lumina soarelui, apa, odihna, aerul, mișcarea și dieta” – Wayne Fields

Surse: healthline.com, reginamaria.ro, medlife.ro