Retenția de apă și modalități de prevenire a acesteia!

0
215

Fiecare dintre noi ne-am confruntat măcar o dată în viață cu retenția de apă și cu senzația de picioare și mâini umflate.

Retenția de apă este o afecțiune comună care poate să apară atunci când organismul reține în țesuturi mai multă apă decât are nevoie.

In limbaj medical, retenţia de apă ȋn organism se numește edem şi reprezintă reţinerea patologică de lichid ȋn ţesuturile corpului, mai ales ȋn cel conjunctiv.

In situatii normale, lichidul (apa) se drenează cu ajutorul sistemului limfatic care preia substanţele toxice şi deşeurile celulare, grăsimile şi bacteriile, limfa fiind, ulterior, deversată ȋn sânge.

Când lichidul nu este drenat ȋntr-un mod optim de către sistemul limfatic, acesta va rămâne la nivelul ţesuturilor şi va cauza edem sau inflamaţii.

Zonele ȋn care se acumulează apa sunt, de obicei, mâinile, picioarele, cavitatea abdominală şi plămânii.

De multe ori mă confrunt cu această problemă și de aceea am căutat mereu soluții pentru a trata această afecțiune.

Care sunt cauzele apariției retenției de apă?

Zborul cu avionul, statul în picioare timp îndelungat, schimbările hormonale sau prea multă sare sunt doar câteva din cauzele retenției de apă.

Aceasta mai poate apărea ca urmare a unei diete, a ciclului menstrual, în urma anumitor medicații (medicamente antidepresive, de scădere a tensiunii sau chimioterapia) sau genetic.

De obicei, retenția de apă vă poate face să simțiți o greutate mai mare decât aveți în mod real, să fiți mai puțin agil și activ.

De asemenea, retenția de apă produce balonare și umflarea mâinilor, picioarelor sau a feței, articulații rigide și denivelări ale pielii (asemănătoare cu cele care apar după o baie sau duș mai îndelungat).

Retenția de apă persistentă poate da naștere la complicații?

Retenția de apă prelungită poate fi un simptom al unor stări grave, cum ar fi tromboza venoasă profundă, edemul pulmonar sau acumularea de fluide în plămâni, fibromul la femei sau afecțiuni ale rinichilor.

Dacă organismul dumneavoastră nu se întoarce în mod natural la o stare de echilibru, ar trebui cerut ajutorul medicului.

Totuși, în cazurile simple de retenție de apă, care nu afectează grav sănătatea, putem reduce această afecțiune prin câteva modalități simple.

Modalități de reducere a retenției de apă

1. Mâncați mai puțin sărat

Atunci când sodiul se regăsește în exces în organism, corpul reține apa.

Sarea de masă este o sursă importantă de sodiu, însă multe alimente procesate – precum carnea, biscuiții, mâncărurile la conservă, mâncarea de tip fast-food, conțin sare și ajung să ne dăuneze sănătății.

Numeroase studii au arătat că sarea consumată în exces duce la retenția de apă în organism.

Pentru a ajuta la echilibrarea nivelului de sodiu este indicat să consumăm alimente bogate în potasiu, precum bananele și spanacul, și să bem mai multă apă.

2. Consumați alimente bogate în magneziu 

Magneziul este un mineral extrem de important.

El este responsabil de mai mult de 300 de reacții enzimatice care ajută organismul să funcționeze.

Creșterea nivelului de magneziu din organism ajută la prevenirea retenției de apă.

Alimentele bogate în magneziu sunt nucile, cerealele integrale, ciocolata neagră, precum și legumele verzi și cu frunze (spanacul).

3. Consumați mai multă vitamina B6

Vitamina B6 este importantă pentru formarea globulelor roșii din sânge și ajută și la alte procese de funcționare a organismului.

Studiile arată că vitamina B6 reduce retenția de apă la femeile cu sindrom premenstrual.

Alimentele bogate în vitamina B6 sunt bananele, cartofii, nucile sau carnea.

Puteți de asemenea să luați (în special în cazul în care suferiți de retenție de apă) suplimente cu vitamina B6.

4. Mâncați mai multe alimente bogate în potasiu

Potasiul este un mineral foarte important pentru organism.

El joacă un rol important în contracţia musculară dar și în menținerea sănătății inimii.

Potasiul ajută la reducerea retenției de apă prin scăderea nivelului de sodiu din organism și creșterea producției de urină.

Alimentele bogate în potasiu sunt bananele, avocado, roșiile sau cartofii dulci.

5. Consumați păpădie

Păpădia este o plantă folosită în medicina tradițională de foarte mulți ani pe post de diuretic natural.

Păpădia ajută la reducerea retenției de apă prin urinatul mai des.

De asemenea, păpădia are și alte numeroase beneficii asupra sănătății (eficientă în tratarea bolilor de ficat, întărește oasele, regleaza tensiunea arteriala, benefică în diabet, etc).

6. Evitați carbohidrații rafinați

Consumul de carbohidrați rafinați duce la creșterea rapidă a nivelului zahărului din sânge și a insulinei.

Nivelul ridicat de insulină duce la retenția mai mare a sodiului din organism, crescând reabsorbția sodiului în rinichi.

Acest lucru duce la creșterea volumului de lichid din organism.

Exemple de carbohidrați rafinați sunt zahărul și cerealele procesate, pâinea și orezul alb, cerealele pentru copii cu zahăr și arome adăugate, pastele, pizza, cartofii prăjiți și chips-urile, etc.

Alte modalități simple de reducere a retenției de apă

  • exercitiile fizice efectuate cu regularitate, dar și mersul pe jos, îmbunătățesc circulația sângelui în întreg organismul
  • suspendarea picioarelor pe durata nopții, dar și în timpul zilei, pentru a îmbunătăți circulația sângelui la nivelul membrelor inferioare
  • beți mai multă apă; creșterea consumului de apă, în mod paradoxal ajută la reducerea retenției de apă
  • consumați ceai de coada calului care are efect diuretic
  • consumați pătrunjel; acesta e cunoscut în medicina tradițională că are efecte diuretice, pe lângă numeroase alte beneficii
  • consumați usturoi, chimen dulce (fenel), ceai de mătase de porumb, urzici și suc de merișoare; toate au un efect diuretic recunoscut în medicina tradițională
  • purtarea ciorapilor compresivi medicinali ajută la circulația venoasă

Concluzii

Câteva schimbări dietetice simple pot ajuta în reducerea retenției de apă.

Limitați consumul excesiv de sare!

Beți mai multă apă!

Faceți mai multă mișcare!

„Apa este cel mai neglijat nutrient din dieta ta zilnică însă și cel mai vital.” – Kelly Barton

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here