Cum să trăim frumos pe măsură ce îmbătrânim?

2
707

Ce înseamnă să trăim frumos, să îmbătrânim cu graţie?

Fiecare dintre noi încercăm să ne păstrăm tinereţea, să arătăm bine la orice vârstă şi să ne bucurăm de viaţă cu orice preţ.

Dar din păcate, sau din fericire, îmbătrânirea este un proces ireversibil şi cu toţii trebuie să acceptăm ideea că vom îmbătrâni şi să încercăm să îmbătrânim frumos.

Iar semnele îmbătrânirii nu sunt doar câteva riduri şi degradări ale pielii şi tenului, ci implică mult mai multe.

Conceptul de a îmbătrâni frumos nu înseamnă că facem eforturi să arătăm ca la 20 de ani, ci înseamnă să ne trăim viaţa frumos la orice vârstă şi să avem sănătatea fizică şi mentală să o putem face.

Şi la fel cum se spune despre vin, că este cu atât mai bun cu cât este mai vechi (mai bătrân), aşa se întâmplă şi cu oamenii, cu îngrijirea adecvată.

Iată câteva sfaturi pentru a îmbătrâni frumos

Deşi aceste sfaturi se adresează în special persoanelor de peste 40 ani, şi tinerii ar trebui să ţină cont de ele, pentru că anii trec şi este important ca obiceiurile bune să reprezinte  un stil de viaţă încă din tinereţe.

 1. Aveţi grijă de pielea dumneavoastră

Pielea reprezintă cel mai mare organ al nostru.

Dacă vom avea grijă de piele, ea ne va proteja mai bine de factorii externi, va putea să regleze mai bine temperatura corpului nostru şi să ne furnizeze senzaţii şi simţuri.

Pielea este ca un veritabil zid clădit din cărămizi şi acoperit cu un strat protector, ea ne apără de agenţii patogeni, otrăvuri şi aler­geni.

În acelaşi timp, este instalaţia de climatizare a cor­pului care are grijă să nu ne supraîncălzim, să ne răcim prea tare sau să pierdem prea multă apă şi să ne uscăm.

Şi, ca să poată să ne protejeze de toate aceste pericole, pielea se află în contact permanent cu mediul înconjurător: măsoară temperatura, evacuează tot felul de lichide şi de secreţii, absoarbe lumina şi o transformă în căldură.

În plus, cercetează cu ajutorul celulelor sale nervoase, al perilor şi al celor aproximativ 2500 de celule receptoare de pe fiecare centimetru pătrat din vârfurile degetelor noastre dacă bate vântul, dacă vremea e rece sau uscată, dacă suprafaţa unui obiect este aspră sau netedă, moale sau tare, ascuţită sau rotunjită.

Şi cele mai recente cercetări afirmă că pielea poate chiar să miroasă şi să audă.

Pentru a o putea ajuta să funcţioneze la parametrii optimi, trebuie să o îngrijim.

Şi pentru acest lucru, nu este nevoie de eforturi mari.

Este necesar să ne îmbrăcăm adecvat în funcţie de anotimp, să folosim creme de  protecţie solară, să folosim produse blânde, anti-aging şi de hidratare.

Este foarte important să ne hidratăm, iar această hidratare să fie internă (prin consumul de lichide) dar şi externă, prin folosirea cremelor, uleiurilor sau loţiunilor adecvate fiecărui tip de piele.

2. Faceţi exerciţii fizice

Exerciţiile fizice practicate în mod regulat vor scădea semnificativ riscul de boli, cum ar fi bolile de inimă sau chiar cancer, şi ne vor ajuta să ne păstrăm mobilitatea pe termen îndelungat.

De asemenea, acestea vor diminua stresul şi vor îmbunătăţi somnul, sănătatea oaselor şi a pielii, dar şi buna dispoziţie.

Aceste exerciţii pot fi variate atât din punctul de vedere al musculaturii angrenate, dar şi din punct de vedere al intensităţii exerciţiilor.

Exemple de astfel de exerciţii sunt aerobicul, exerciţii care implică grupele majore de muşchi, mersul pe jos, înotul, dansul, ciclismul, etc, pe care le puteţi găsi în secţiunea fitness.

De asemenea, persoanele mai în vârstă ar trebui să includă în programele de exerciţii şi exerciţii de echilibru, cum ar fi Yoga sau Pilates.

3. Mâncaţi sănătos

Mâncarea sănătoasă este una dintre cele mai importante deziderate ale îmbătrânitului frumos.

Recomandările nutriţioniştilor cu privire la mâncarea sănătoasă sunt multiple:

  • Legume şi fructe, proaspete, congelate sau conservate
  • Proteine slabe, cum ar fi cele din carnea de peşte sau leguminoase (linte, fasole,mazăre)
  • Cereale integrale (grâu, ovăz, secară,orz), orez brun sau sălbatic, paste făinoase integrale
  • Lactate degresate sau parţial degresate, cum ar fi laptele, iaurtul sau brânza care aduc un plus de calciu şi vitamina D
  • Grăsimi sănătoase (avocado, ulei de măsline sau de susan, nuci, migdale, seminţe, lapte de soia)

Evitaţi folosirea de grăsimi solide pentru gătit şi folosiţi în schimb uleiurile.

Staţi departe de alimentele procesate, zahărul rafinat şi grăsimile nesănătoase (carnea grasă de porc, pielea de pui, untul şi untura, produse de tip fast-food şi patiserie, chips-uri, margarină, etc).

Nu mâncaţi sărat pentru a evita creşterea tensiunii arteriale.

4. Este foarte importantă sănătatea mentală

Pentru a trăi mult şi bine, respectiv pentru a îmbătrâni frumos este important să reducem stresul şi să fim pozitivi, să fim optimişti şi veseli, să fim fericiţi.

Pentru acest lucru, ar trebui să petrecem mai mult timp alături de familie şi prieteni.

Relaţiile de prietenie, de iubire, care sunt importante pentru noi, precum şi o reţea de socializare care să ne facă plăcere, pot îmbunătăţi sănătatea mentală şi longevitatea.

De asemenea, s-a dovedit că un animal de companie, cum ar fi un câine sau o pisică, poate reduce stresul şi tensiunea arterială, reduce sentimentul de singurătate şi aduce buna-dispoziţie.

Acceptarea vârstei este, de asemenea, un factor important.

Studiile arată că persoanele care au o atitudine pozitivă faţă de fenomenul de îmbătrânire, vor trăi mai mult şi mai bine şi vor avea o recuperare mai uşoară din diverse afecţiuni.

Îmbătrânirea este inevitabilă, iar dacă învăţăm să o acceptăm şi să o îmbrăţişăm, va face toată diferenţa.

Faceţi lucruri care vă fac plăcere! Acestea vor contribui la fericirea dumneavoastră!

Petreceţi timp în natură, urmaţi un nou hobby, faceţi muncă de voluntariat, orice lucru care vă poate aduce bucurie!

5. Renunţaţi la fumat şi reduceţi consumul de alcool

Studiile au demonstrat că atât fumatul  cât şi consumul de alcool, cauzează îmbătrânirea prematură şi cresc riscul de boli.

Renunţatul la fumat nu este simplu, dar există metode care vă pot ajuta în acest sens.

În ceea ce priveşte alcoolul, încercaţi să limitaţi consumul la cantităţile recomandate de instituţiile specializate, pentru a evita riscul de îmbolnăviri.

Acestea recomandă un pahar de alcool/zi la femei şi două pahare de alcool/zi la bărbaţi.

6. Dormiţi suficient

Un somn bun este important pentru sănătatea fizică şi mentală. Acesta joacă un rol important şi pentru sănătatea pielii dumneavoastră.

S-a demonstrat că un somn bun, suficient, scade riscul bolilor de inimă şi cardiovasculare, precum şi riscul de infarct miocardic; reduce stresul şi depresia, scade ricul de obezitate, reduce inflamaţiile, îmbunătăţeşte concentrarea.

7. Practicaţi mindfulness

Mindfulness este un concept relativ nou şi înseamnă conștientizarea moment cu moment a gândurilor, emoțiilor, senzațiilor corporale și a mediului înconjurător.

Mindfulness înseamnă acceptarea gândurilor și emoțiilor, fără a le judeca, fără a le denumi „bune” sau „rele”.

Când suntem mindful, gândurile sunt concentrate voit (atenție) asupra prezentului, fără a retrăi trecutul sau imagina viitorul.

S-a dovedit ştiinţific că practicarea mindfulness aduce numeroase beneficii asupra sănătăţii, care ne vor ajuta să îmbătrânim mai bine şi mai uşor.

Aceste beneficii sunt îmbunătăţirea concentrării, a memoriei, reducerea stresului, îmbunătăţirea reacţiilor emoţionale, satisfacţii relaţionale şi chiar îmbunătăţirea sistemului imunitar.

Pentru practicarea mindfulness, puteţi încerca meditaţia, yoga, tai chi(arta mişcării pentru sănătate, armonie şi cunoaştere) sau pictura.

8. Beţi apă suficientă

Dacă veţi consuma apă suficientă, corpul dumneavoastră va fi hidratat, iar nivelul de energie şi funcţionarea creierului se vor îmbunătăţi.

De asemenea, pielea va fi mai hidratată, ceea ce va duce la un aspect mai sănătos al pielii, iar semnele de îmbătrânire vor întârzia să apară.

Cantitatea de apă recomandată depinde de cât de sete vă este, de climă, de activitatea desfăşurată, de cât de mult transpiraţi şi cât de des urinaţi, dar şi de ce gen sunteţi (bărbat sau femeie).

Institutul American de Nutriţie recomandă un consum de lichide de aproximativ  3 litri pentru bărbaţi, respectiv 2.2 litri pentru femei.

9. Aveţi grijă de gura dumneavoastră

O dantură neîngrijită nu doar că vă îmbătrâneşte zâmbetul, dar poate fi un risc major pentru afecţiunile gingivale, care pot duce la boli de inimă, infarct sau pneumonie.

Pe lângă o igienă orală corespunzătoare, este important să mergeţi regulat la stomatolog.

Potrivit Asociaţiei Dentare Americane, un stomatolog poate localiza semnele unei deficienţe nutriţionale, infecţii, cancer sau alte boli, cum ar fi diabetul.

Specialiştii recomandă spălatul pe dinţi de două ori pe zi, curăţatul cu aţă dentară o dată pe zi şi folosirea apei de gură.

10. Mergeţi regulat la medic

Mersul la medic cu regularitate este o condiţie importantă pentru sănătate, deoarece acesta, poate descoperi afecţiuni abia apărute sau chiar înainte ca ele să apară.

Cât de des trebuie mers la medic depinde de vârstă, stilul de viaţă, istoricul de familie şi condiţiile existente.

Este important să ne ascultăm organismul, şi ori de câte ori acesta ne avertizează prin anumite simptome, să luăm atitudine şi să mergem la medic.

De reţinut şi aplicat

Îmbătrânitul frumos este mai mult despre faptul de a fi sănătos şi fericit decât despre ascunderea sau eliminarea ridurilor!

Duceţi un stil de viaţă sănătos, înconjuraţi-vă de persoane dragi, pozitive pe care le iubiţi şi faceţi lucruri care vă aduc bucurii!

Este firesc să ne îngrijorăm în legătură cu provocările pe care le aduce vârsta, aşa că nu ezitaţi să vorbiţi despre aceste lucruri cu familia, prietenii sau oameni în care aveţi încredere!

„Ridurile spun poveşti despre tristeţi şi despre bucurii,

ci­catricile, despre răni, pielea de găină, despre frică sau despre dorinţă,

şi unele coşuri, despre un consum prea ridicat de lapte, zahăr şi produse din făină albă;

expresia blocată de acţiunea botoxului ne indică teama de îmbătrânire.

Excesul de greutate conduce la infecţii în pliurile pielii şi

o piele prea uscată sau predispusă la transpiraţie poate semnala o afecţiune a glandei tiroide.

Pielea este ca o arhivă imensă plină de urme şi de indicii, unele la vedere, altele ascunse.

Şi cei care pot citi în această arhivă vor fi uimiţi de felul în care tot ce‑i vizibil îi va conduce spre ceea ce este invizibil”.  Dr. Yael Adler, Pielea

Si voi încheia cu un citat minunat și cât se poate de adevărat:

„Unii oameni, indiferent cât de mult îmbătrânesc, nu-și pierd niciodată frumusețea, ci doar și-o mută de pe fețe în inimile lor „ Martin Buxbaum

2 COMENTARII

  1. Cartea Intelepciunii lui Iisus Sirach – Apocrife
    „Stai în tovărăşia celor bătrâni şi cu cel înţelept te uneşte.” Cap. 6:35

    „Nu dispreţui vorba celor bătrâni, că şi ei au învăţat de la părinţii lor. Că de la ei vei învăţa înţelepciunea şi îndemânarea de a da răspuns bun la nevoie.” Cap. 8:9

    „Cât este de frumoasă la cei bătrâni înţelepciunea şi la cei mari înţelegerea şi sfatul!
    Cununa bătrâneţilor este cunoaşterea multor lucruri şi mărirea lor, frica Domnului.” Cap. 25:7,8

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here